Reisedag til Phnom Penh

Vi startet dagen idag på en langsom måte. Ingen hast siden vi ikke ble hentet før 12.50 og utsjekk var kl 12. Vi somla oss gjennom pakking og frokost, et omgang biljard og litt venting. På flyplassen ble det en enkel innsjekk og alt gikk veldig greit. Størrelsen på flyplassen var ala Torp, så ingen stress…

Propellfly idag og det var helt topp, for da blir ikke høyden så stor og man får sett litt. Det var en kort tur på bare 40 minutter. Likevel rakk de å servere en liten boks som inneholdt vann og en kanelsnurrings.

Ny guide møtte oss på flyplassen med plakat der det sto “Eskil Bjorno & party”, en grei herremann som snakket bedre engelsk enn den forrige guiden. Sjåfør med Toyota Camry her også.. En litt nyere utgave med veldig mye kald luft fra airconditionen!

Phnom Penh er hovedstaden i Kambodsja og det bor ca 2 millioner mennesker her. Idag skrøt temperaturmåleren om 33 grader på veien fra flyplassen. Vi bor på et flott hotell som heter “Amanjaya Pancam Hotel” med utsikt ut mot en kanal og med en veldig trafikert vei rett utenfor som vi heldigvis ikke hører så mye fra. Likevel er vi utrolig fornøyd med dette hotellet. Her møtes du av en door-man, smilende resepsjonister og heis med fører. Vi har fått en suite, og det merkes. Jeg skrittet den opp til 15 meter lang og 5 meter bred, store panoramavinduer i enden med dør ut til balkong. 1. etasje (altså det vi i Norge ville kalt 2.), stort bad med diger dusj som absolutt ikke sparer på vannet, stort badekar som det tok en evighet å fylle opp, digert skap, stor vask, sminkespeil og masse lys..

Digert rom ja..

Senga smiler med sin hjertedekorasjon av ekte roseblader og madrassen kjennes bra ut. Tror til og med putene kan brukes, ellers finnes det noen backup i sofaen som fint kan gli inn i putevaret.. Roser på bordet og aircondition som ikke blåser rett på senga. Det må også nevnes at signalet på internetten er helt på topp så nå slipper jeg å gå ut på dekningsjakt for å publisere dette innlegget. Vi kan vel nå si at vi har det så bra at vi ikke vet hva vi skal klage på, med forbehold om frokosten i morgen som vi er veldig spente på.

Vi ankom hotellet ca kl 16 og etter å ha somla litt med å installere oss på rommet, tok vi apostlenes hester ut på en tur i området rundt hotellet. Her er det mye liv. Masse restauranter, markeder, butikker og templer. Vi fulgte et råd fra guiden om å prøve en restaurant som hette Friends. Dette var en restaurant der typisk litt mislykkede unge fra gata ble tatt inn og lært opp i restaurantbransjen for så å senere kunne få seg jobb i andre restauranter eller lignende. Der var det lærere og studenter med t-skjorter som fortalte hvem som var hvem. Reisefølget “Eskil Bjorno & party” spiste taco til den kvinnelige delen og “Cambodian Chicken Curry” til den mannlige delen. Det smakte bra begge rettene, og vi fulgte opp med en kule is til damen og en “hvit sjokolade med pasjonsfrukt –krem” til herren. Sistnevnte måtte bare prøves og ganske riktig ga den en liten påminnelse om den gode bryllupskaken som Jeppe lagde til oss. Den var stor og jeg klarte ikke spise den opp..
Hele måltidet kostet 17 dollar, så vi ga dem 30 siden det gikk til et godt formål.

Her er desserten til venstre. Til høyre er hotellets fasade på kveldstid.

Her sitter vi på en kant nede ved kanalen og ser opp mot et tempel eller hva det nå er. Det går en vei mellom kanalen og tempelet, derav alle de hvite stripene som er lysa på bilene. Lukkertiden er 60 sekunder.

På veien tilbake til hotellet gikk vi litt langs kanalen og nøt kveldsluften. Tror nok temperaturen nå på kvelden krøp litt under 30, så det ble nesten litt behagelig.

Tid for litt avslapping og lading til en heftig dag i morgen. Her skal nye ting oppleves og nye historier formidles…

Store klemmer fra de nygifte på tur.

Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

6 svar til Reisedag til Phnom Penh

Det er stengt for kommentarer.