Byvandring og slumring

Idag nøt vi siste frokosten for vår del på hotel Villa Rosa.

Dette hotellet kan anbefales hvis du skal på ferie til Desenzano. Etter frokosten vandret fruen og jeg gatelangs i byen og sjekket butikkene og smågatene. Bittelitt shopping ble det og en is på en krakk før vi vendte nesa tilbake til hotellet for lunsj og noen timer ved bassenget.

Så var tiden komme for å forlate svigers, som tar en natt til på hotellet, og sette kursen mot flyplassen der vi skal overnatte på hotel rett ved stripa før flyet går tidlig i morgen.

Vi fikk levert leiebiler og sjekket inn på hotellet som ikke kan måle seg med Villa Rosa, selv om rommene var romslige. Vegg i vegg med hotellet er det et gedigent kjøpesenter med alle de “vanlige” butikkene man kjenner fra outlets o.l. Vi møtte Gina, Jeppe og Naya på en cafe og fikk oss litt mat. Etterpå fikk vi da kjøpt flere nye sko til fruen. Hun trengte visstnok det.

Nå sitter vi på hotellet og dette siste innlegget utformes samtidig som vi kjenner vi er klare for å reise hjem igjen. Rart med det, men siste dagen på en ferietur er man alltid klare for å reise hjem enten ferien har vart i fire dager eller fire uker.

Takk for en fin tur vi sent vil glemme.

Skrevet i Italia 2018 | Kommentarer er skrudd av for Byvandring og slumring

Biltur og bursdag

Idag er det svigerfars bursdag og dagen begynte med en rikholdig frokost på hotellet etterfulgt av en liten hvilestund for de trengende. Deretter bar det ut i bilene og vi satte kursen mot Malcesine som er en liten by langs Gardasjøen.IMG_2329IMG_2331IMG_2330

Da vi ankom var vi sultne og etter å ha lett oss frem til en parkeringsplass var det tid for lunsj. Litt pasta til meg og burgere til de andre, så var vi klare for en tur med taubanen. Men dengang ei… lang ventetid og en middagsreservasjon i vente på hotellet vi bor på gjorde at vi får ha fjellturen tilgode. Istedet gikk vi rundt og tittet i byen som besto av mange gamle bygninger og trange gater.

IMG_2349IMG_2332IMG_2333IMG_2334

Fruen og jeg gikk inn på Castello Scaligero som besto av litt museum og mange gamle bygninger. Vi gikk til topps og fikk en god utsikt over byen og utover sjøen.

Vi satte omsider snuta hjemover igjen og rakk akkurat et bad og en dusj før vi møttes til bursdagsmiddag i hotellets egen restaurant. Meget god mat og flinke folk. Vi storkoste oss med kjøtt, fisk og søte desserter. Colaen smakte også bra, de andre drakk andre ting som visstnok også smakte bra.

Svigers var også fornøyd med gavedrysset og tok regninga med et smil…

Takk for god mat og godt selskap.

Skrevet i Italia 2018 | Kommentarer er skrudd av for Biltur og bursdag

En deilig sommerdag

Åttende september idag og vi har hatt en flott sommerdag her i Desenzano. Etter en hyggelig frokost var det to gravide koner som måtte ta en ekstra dupp, så da benyttet jeg sjansen til å gå en tur i mitt eget tempo. Det er mye fint å se på langs vannet og en fin gå-vei langs sjøkanten. Ettersom det heter Gardasjøen er det vel å regne som sjøkant ??

Det er svaner her iallefall og de er enda mer nærgående enn vi er vant til hjemmefra.

IMG_2289IMG_2285IMG_2286

Etterhvert kom melding om våken kone og vi koste oss ved bassenget med bading og soling. Naya viser stor iver etter å bade og hoppe uti, så det blir vel stupetrening om ikke lenge…. En dukkert i Gardasjøen med svigerfar ble det også før vi tok beina fatt for å finne lunsj.

Den fant vi på en uterestaurant som serverte spekemat og salat. Vi koser oss i varmen.

Herfra gikk fruen og jeg til havna og tok ut til Sirmione som ligger som en tarm ut fra fastlandet ute i Gardasjøen. Google det den som vil.
IMG_2313IMG_2296IMG_2299IMG_2300IMG_2302IMG_2305IMG_2309IMG_2311

Her var det mye å se på og mange turister og hoteller. Trange gater og mye butikker passerte vi på vår vei ut til det ytterste punktet der det var museum og mye gamle ruiner å titte på.

Båttur tilbake gikk som smurt, lite bølger så ingen ble sjøsyke denne gangen  heller.

Etter en liten dusj og omkledning vagget vi ut for å spise middag. Jeppe hadde spottet en restaurant med kjøtt der bord var bestilt. Her kunne vi se på kjøttet ligge i kjøleskapet og så bestemme oss for hva vi ville ha. Tomahauk het kjøttstykket vi gutta spiste, men den kvinnelige delen av reisefølget fikk et annet kjøttstykke well done. Bildene får tale resten. Skal også sies at her får man ha med hund på restaurant. Det kom inn et følge med tre hunder og like etterpå et annet par med hund. Ikke noe problem, de la seg pent ned og var tydeligvis vant til dette.

Gode og mette gikk turen videre til en isbar, samme som sist, som har et stort utvalg av deilige iser. Idag gikk jeg for hvit sjokoladeis som smakte veldig bra. Det er mye folk ute i gatene og været er upåklagelig.

Skrevet i Italia 2018 | Kommentarer er skrudd av for En deilig sommerdag

Biltur til vingård

Idag hadde vi ikke på noe vekkerklokke, så vi våknet av noen små hender som klasket på døra. Etter en dusj og stell fikk vi oss litt frokost ved ti-tiden. Hotel Villa Rosa hadde en helt grei frokostbuffet som gjorde oss gode og mette.

Vi satte oss i bilene og rattet mot noen vingårder en liten times kjøretur unna. Vi er visst litt utenfor sesong for turistbesøk nå, for det var stengt flere steder. Vi fant en åpen gård der vi kunne gå litt rundt og se og også smake for de som finner interesse i sånt.IMG_2254

IMG_2255IMG_2258IMG_2259IMG_2266

Lunsj ble inntatt på en restaurant vi googlet oss frem til der de serverte pasta-mat og grillmat før vi splittet lag og vi kjørte ned til byen Negrar. Fruen og jeg tenkte vi kunne gå litt rundt og se, men det var ikke rare byen så etter en halvtimes rusletur kjørte vi tilbake til hotellet.IMG_2275

Vi slappet av en stund før vi alle gikk til en pizzarestaurant og spiste middag. Pizzaen var god den, men nå har det blitt så mye pizza den siste tiden at jeg håper det blir en stund til neste gang.

Etter pizzaspisingen gikk vi vår egen vei hjemover og fikk sett noen nye gater. Ikke stort å nevne, men deilig temperatur og sommerfølelse.

Skrevet i Italia 2018 | Kommentarer er skrudd av for Biltur til vingård

Jubileumstur til Gardasjøen

Nå er vi jammen på tur igjen og bloggen har vel aldri blitt oppdatert så mye på et år som 2018… Nå har vi tatt turen til Italia for å nyte en kort uke med litt sommer. Anledningen er svigerfars 60-års feiring.

Vi reiste fra Torp og vinket farvel til en høstdag med regn. Med andre ord ingen dårlig dag for å reise bort.

IMG_2206IMG_2202 IMG_2213

Vi ankom Bergamo flyplass og fikk kjenne sommervarmen nok en gang. Gradestokken viste i underkant av 30 grader og været var strålende.

Reisefølget som teller 6 voksne og ei lita tuppe på to fant frem til våre forhåndsbestilte leiebiler og suste avgårde på motorveien i retning Venezia. Målet vårt var byen Desenzano ved Gardasjøen. Etter en liten omvei på motorveien var vi her og både byen og hotellet er flott.

Vi tok beina fatt og ruslet avgårde på jakt etter middag. Vi var for sent ute for lunsj og for tidlig til middag, men fant likevel en åpen restaurant som serverte pizza, pasta og salat jevnt fordelt mellom oss. Etter mat, is og en rusletur gjennom noen trange gater og opp til en borg, tuslet vi tilbake til hotellet og tok en tidlig kveld.

IMG_2228IMG_2229IMG_2231IMG_2233IMG_2240IMG_2243IMG_2248

I skrivende stund er det ikke lenge før jeg legger meg til lading før morgendagens sprell og påfunn, hva nå enn det måtte bli…

Skrevet i Italia 2018 | Kommentarer er skrudd av for Jubileumstur til Gardasjøen

Roadtrip

Idag har vi kjørt biltur på lykke og fromme for å se hva som dukket opp. Siden vi begynte å gå tom for “anbefalte aktiviteter” ble det idag en tur med Pandaen. Etter en sen frokost satte vi av sted på en rute jeg fant fram til med google maps.

Det er skummelt med google maps. Den kjenner til de fleste krøtterstier og presenterer de som en hvilken som helst annen fylkesvei. Mer om det litt senere.

Etter avreise hjemmefra fulgte vi den planlagte turen oppimellom og bortimellom og enda litt mer oppover til et gammelt og forfallent merkested som google kjente til. Veien opp var fin, bare litt grusvei de siste meterne. Vi parkerte og ruslet opp til et murhus som hadde falt sammen og et par karer med kikkerter på brystet og noen større på stativer. Fugletittere vil jeg anta. De preka og pekte, tittet i kikkertene, norterte i en bok og holdt skravla gående. Vi tuslet litt rundt og lurte på hva dette var og hvorfor vi hadde havnet der.

IMG_2006IMG_2002IMG_2003IMG_2005

Ikke mange minuttene senere satt vi i bilen igjen og fikk nye instrukser av den positive damen google har lånt stemmen til.

Vi kjørte videre på grusveien som slynget seg bortetter fjellsidene. Fjellet var ikke bratt eller skummelt, men veien var av varierende kvalitet. Det gikk på andre giret og noen ganger første. Etter langt og lenge trodde vi det snart var slutt på den dårlige veien og like etterpå kjeftet googledamen RETT FREM og der var det stengt med kjetting…

På tide å gi opp mens vi hadde en returvei som var kjørbar tenkte jeg der varmen presset på med sine 38,5 grader. Vi kom oss omsider tilbake til asfalten og jeg merket at fruens tålmodighet begynte å røyne på, så neste stopp ble raskt gjort om.

Herfra satte vi kursen nedover mot vannet og vi nærmet oss etterhvert Marbella, noe som var merkbart på husene rundt som etterhvert dukket opp og ble større og flottere. Golfbaner og mye flotte hus å se og en voldsom utsikt. Nedover gikk det og målet var stranda ved “nikki beach”. Dette var et sted jeg hadde lest om at var en rådyr luksus beach club. Før vi kom så langt fant vi oss en fin lunchrestaurant som serverte en hamburger til meg og quesadilla til fruen.

Vi parkerte så litt nærmere stranden og ruslet en god tur frem og tilbake i vannkanten. Det kalde vannet var ikke plagsomt kaldt og ikke nok til en forfrysning, dessverre.

Vi kjørte hjem til leiligheten og koste oss med kald drikke, et bad og en dusj før vi ruslet ned til byen for middag. Vi siktet oss også inn mot en hairdresser fordi han som klippet meg for et par dager siden gjorde en litt for dårlig jobb. Så med enda kortere hår fant vi dagens middag ikke langt unna. Fruen spiste lasagne med ost og antydning til pasta og enda mere ost. Min siste middag for denne gang ble en pasta penne med pesto og tørkede tomater.

Mette og glade ruslet vi en tur nedom stranden for en is før vi vendte snuta hjemover og kunne konstatere at tivoliet nå var pakket sammen. Nå blir det muligheter for en siste natt i fred og ro.

I morgen er det hjem igjen, så dette er siste innlegg for denne reisen. Sitter nå på terrassen, det er vindstille og vi kan høre plenen bli vannet nedenfor.  Gradestokken viser 29 grader og airconditionen er startet for å muligens få levelig innetemperatur i natt.

Klemmer fra oss – over og ut.

Skrevet i Spania 2018 | Kommentarer er skrudd av for Roadtrip

Sjekk av nabolaget

Idag våknet vi med følelsen av å ha sovet en litt bedre natt. Madrasstrikset gjorde susen og når Tivoliet hadde gitt seg ved 04:30 tiden kunne vi åpne vinduet og stoppe airconditionen.

Frokost med egg og svampebrød smakte helt greit og så bar det ut på vandretur. Iallefall for meg. Eva-Christine ville sløve litt mens jeg gikk tur.

Det er en golfbane rett ved siden av her, selv om vi nesten ikke ser eller hører noe til den. Jeg fulgte den oppover dalsiden og opp på toppen av dalsøkket vi bor nedi. Fin utsikt og mange fine nye hus bygges der oppe. De som allerede er etablerte så veldig trange ut, så her er det åpenbart flest mulig boenheter pr kvadratmeter.

Etter en passe lang gåtur måtte jeg gi tapt for varmen og kom meg tilbake og fikk satt meg litt i skyggen og fått tilbake normal temperatur og litt mat før det bar ut igjen. Denne gang i tospann. Vi gikk ned til byen og fant et lite marked der de solgte grønnsaker, krydder og denslags.

Vi gikk videre ned til vannet og bortover stranden den andre veien enn forrige gang vi gikk langs vannet. Bølgene slo godt oppover idag.

Var lite å se på der, så vi gikk tilbake og fant oss en strandpub der de solgte smoothie. Det var deilig…

IMG_E1994

Kvelden kom og middag fant vi rett nedi gata her på en Wok restaurant. Der hadde de buffe og mye ferdiglaget mat, samt rått kjøtt som du kunne mikse og sette sammen din rett og så få en kokk til å steke det. Dette var et familievennlig sted med mye smårollinger som svima rundt.

Maten var bra den og vi ble mette før vi trasket en kveldstur nedom byen igjen for å se på gateselgerne.

Ikke så mye å skrive hjem om idag, men kan nevne at Tivoliet kjører på for full guffe og folk strømmer til. Morro for unga…

Det blåser mye idag, selv nå på kvelden er det såpass at Eva-Christine har satt seg inne med kindelen sin, mens jeg sitter standhaftig på terrassen og nyter en deilig kveldstemperatur. (25 grader)

Jeg går mye rundt med fotoapparat på ferie og har med et lite Canon kamera på denne turen også, men det har ikke blitt brukt. Det er litt befriende at mobilkameraene nå er så bra at det føles unødvendig å drasse rundt på noe mer til vanlige minne-bilder. Alle bildene på bloggen fra denne turen er uten unntak tatt med iphone.

God natt fra sørlige Spania..

Skrevet i Spania 2018 | Kommentarer er skrudd av for Sjekk av nabolaget

Marbella igjen

Idag våknet jeg ved åttetiden og forsøkte å strekke meg en stund men måtte gi opp. Senga er rett og slett ganske hard, så nå har vi tatt overmadrassene fra et annet soverom og lagt oppå. Håper det gjør kommende natts søvn bedre.

Jeg ruslet ned til Aldi og kjøpte ferske bakevarer til frokost før fruen hadde våknet. Ute på terrassen fikk vi i oss frokosten og la en plan for dagen. Siden Gibraltarturen igår hadde tatt på kreftene valgte vi en litt roligere plan for dagen. Vi  kjørte til Marbella for å se på gamlebyen. Måtte bare somle litt og ta en powernap før vi kom oss avgårde litt godt utpå formiddagen.

Parkering i Marbella er vi gode på, klarte selvsagt å dumpe på det samme parkeringshuset som sist. Gamlebyen var fin og velholdt, stort sett.

Det er veldig rent og pent i byene her og denne var intet unntak. Trange små gater og noen bredere og staselig pyntet. Vi fant oss en restaurant for lunsj og var eneste gjester så vi fikk nyte maten i ro og fred. Pizza av alle ting…

Vi gikk for å se på en borg, men det var triste saker. Ikke stort å se annet enn litt murvegger fra utsiden.

Etter å ha tråklet oss gjennom mange gater og kjøpt et par sko til kona, gikk turen tilbake mot vannet. På veien fant vi en barber-shop, så da fikk jeg stusset luggen litt.

Foto: Eva-Christine Øhre

Nede ved vannet fikk vi oss en is før vi ruslet litt langs stranden og så på biler, båter og folk…

Det varte ikke lenge før vi gikk til  bilen og kjørte hjem igjen.

Litt bading i bassenget, en dusj og litt avslapping var godt før vi inntok dagens middag på en thai-restaurant nede i byen her.

På vei ned til middagen så vi en hestetrailer med tre hester som sto utenfor og noen pynta folk med gamle klær. Det var åpenbart noe som skulle skje og når vi satt til middag kom det stadig noen hester forbi. Da vi gikk hjem så vi noe underholdning som vi ikke skjønte så mye av.

Varmt har det vært også idag, men vi klager ikke. Tivoliet er i full gang igjen med enda flere besøkende enn før og biler står parkert overalt.

Over og ut for idag. I morgen kommer det nye eventyr.

Skrevet i Spania 2018 | Kommentarer er skrudd av for Marbella igjen

Gibraltar

Vekkeklokka vekte oss idag og slumrefunksjonen ble utnyttet. Nattens søvn var ikke av de beste da det er veldig mye støy her til langt på natt. Tivoliet er som tidligere nevnt ikke langt nok unna…

Da vi kom oss avgårde satte vi kursen sørover mot Gibraltar. Vi hadde leste oss frem til at det var lurest å parkere bilen på spansk side av grensen og så gå eller ta buss over.

Derfor kjørte vi til La Linea og parkerte i et parkeringshus der. Veien dit hadde at par bomstasjoner som vi etterhvert fant ut at tok kredittkort – trådløst. Altså kunne vi bruke både apple-pay og kredittkort med trådløsfunksjon. Veldig kjekt. Det skal nevnes at apple-pay har blitt mye brukt på denne turen og at spanskene tilbyr trådløsbetaling så godt som over alt. Det blir bra når vi kommer like langt i Norge.

Vi parkerte og ruslet mot grensa til Gibraltar. Det var passkontroll to ganger før vi var inne. Køen av biler som skulle over grensen var svært lang, til tross for at vi var forholdsvis tidlig ute. Vi bestemte oss for å bli med på taxitur opp på The Rock for å slippe en eviglang kø til kabelbanen, ifølge taxisjåførene. Men taxisjåføren informerte oss dårlig og susa og røra så vi gikk til bussen istedet og satt på bort til kabelbanen likevel. Køen der var på ingen måte lang, så etter en snau halvtime var vi på vei oppover fjellsiden med billetter for det meste. The Rock er et mektig fjell som inneholdt mye mer enn vi hadde fått med oss.

IMG_1749IMG_1751IMG_1752

Vi startet med utsiktsplass og fikk hilse på flere apekatter som lever der oppe. Søte var de og veldig tamme, men ikke alle. De stjeler alt de får tak i, så det er ikke lurt å ha noe løst. De prøvde seg på vannflaska til Eva-Christine som stakk ut av rompeveska..IMG_1757

IMG_1763IMG_1774IMG_1764

Vi gikk på fine stier og veier bortover og nedover og oppover til vi kom til O’Hara’s battery. Dette var en diger kanon fra krigens dager. Vi fikk se alt fra kontrollrommet og ammunisjonslager til selve kanonen og hvordan den opererte. IMG_1810IMG_1822IMG_1817IMG_1824IMG_1823IMG_1830

Herfra gikk vi nedover og bortover og enda mer nedover til en gruve. St Michael’s Cave var en utrolig opplevelse. Det hele virket som tatt ut fra en film. Det var en stor hall og masse kriker og kroker og ganger som gikk rundt omkring. Dette får dere google om hvis det er av interesse. Bildene forteller iallefall litt, men dette må oppleves.

Vi spiste en god lunsj ved gruva også. Britiske folk og alt på engelsk er jo praktisk så        man forstår det meste. Fish and chips til fruen og Club Sandwich til meg. Skal si vi ble mette gitt. Ikke noen småporsjoner her heller.

Så gikk vi masse oppover og bortover tilbake til kabelbanen som tok oss ned igjen. Vi rundet såvidt innom en botanisk hage før vi tråla gjennom hovedgaten, Main Street, i byen. Videre gikk vi tilbake til Spania til fots. Dette innebar kryssing av flystripa på Gibraltar før vi igjen måtte vise våre pass.

Det begynte å bli sen ettermiddag så hjemturen var på sin plass. Et bad i poolen, en dusj og en hjemmesnekra middag så kalle vi dette en innholdsrik dag.

I skrivende stund sitter vi på terrassen og hører mye støy fra Tivoliet. Bare å skalke lukene og la air-condition sørge for tempen i natt. Og så håper vi anleggsarbeiderne rundt oss har fri i morgen så de ikke starter med pæling klokka 07 slik de har gjort de foregående dagene…  Dette var ikke klaging, bare skildrer realiteten.

Vi har det fint på tur.

Skrevet i Spania 2018 | Kommentarer er skrudd av for Gibraltar

Benalmádena og taubanetur

Idag har vi kjørt litt bil igjen og satte i formiddag ut på tur mot en taubane vi så fra motorveien på vei hit. Denne hette Teleférico Cablecar i Banalmádena. Det var enkelt å finne frem dit og vi fant raskt en parkeringsplass rett ved taubanen. Selvsagt var det lang kø når vi skulle ha billett, men etter en liten halvtime var vi på vei oppover.

IMG_1698IMG_1701IMG_1704IMG_1702IMG_1731

Fruen er som vanlig veldig begeistret for høyder, så mine spøker om hvorfor vognene på taubanen ikke var nummerert i rekkefølge falt ikke i smak…
På toppen kunne vi nyte en flott utsikt over store deler av Costa del Sol. Der var det godt tilrettelagte stier og trapper for å komme helt til topps og for å komme ut på de rette utsiktspostene. Noen steder gikk stien ute på kantene og igjen var fruens begeistring stor, så her var det bare å gå rolig og holde kjeft. Må nevnes at det var veldig trygt med solid gjerde til å holde seg i.

IMG_1724IMG_1705IMG_1708IMG_1713

Varmen var enda hetere her oppe, litt over 30 grader, så en is var helt nødvendig før vi ruslet ut på det sørligste utsiktspunktet. Deretter bar turen ned igjen med flott panoramautsikt både til landskapet rundt og ned i hager og bassenger til boende under banen.

Vel nede på jorda igjen ruslet vi litt gatelangs før vi kjørte tilbake til leiligheten hvor vi badet og tok noen telefoner….

Kveldens middag var en høydare. Vi gikk på måfå ned til byen og ramlet inn på en italiensk hyggelig og staselig restaurant som virket veldig lovende. Fruen hadde fått lukten på pizza og jeg kunne ikke annet enn å prøve spaghetti carbonara. Den skuffet ikke!IMG_1736

Tivoliet var vi såvidt innom på veien hjem igjen. Ikke like tett der idag, men likevel godt med folk.

Jeg måtte prøve meg på å vinne en bamse og syntes luftgeværskyting virket for enkelt til å være sant, og det var det. Skulle skyte ned seks colabokser på kort avstand med noen digre trepropper som ammo. Colaboksene sto dønn fast, så det ble ikke noe bamse. Bare å flire av hele greia og gå videre….