Tempel, sykkeltur og tortur..

Idag våknet vi til like bra vær som vi pleier. Litt tidligere idag siden dagens tur startet kl 8. Morgenfriske og opplagte gikk vi til frokostrestauranten på hotellet og oppdaget at de også her hadde ferdigsydde menyer. American breakfast til oss begge idag. En helt okay frokost, så hotellet er godkjent og kan anbefales.

Vi fant guiden til avtalt tid og hoppet inn i bilen, en Mercedes minibuss, og satte av sted mot første stopp som var et tempel. Guiden hadde inngående kunnskap om både dekorasjoner og bilder i tempelet som han uten å puste delte villig. Han bukket og knelte og ga noen slanter i bøssa som sto der.

Tempelet var helt dekket av bilder inni. Vegger, tak og alt var dekorasjoner med flotte farger.

Vi kom oss igjennom og fant igjen bilen og sjåføren som hadde montert sammen syklene vi skulle bruke idag. Etter litt justeringen bar det av sted på dårlige veier, med sjåføren på slep i bil. Omsider kom vi oss på en liten ferge som tok oss over til en øy der vi skulle se på silkeproduksjon. Det var ikke lange turen før vi stoppet ved et hus der de under huset hadde rigget til produksjonsutstyret for silke.

IMG_1202IMG_1212IMG_1214IMG_1216IMG_1220IMG_1229

Guiden forklarte og fortalte med mange ord og mye innlevelse og damene som bodde der smilte ivei mens veven gikk. Han kunne fortelle at de brukte ca en uke på å lage et syv meter langt silkestykke. Bare oppsettet av selve veven tok to dager. De hadde ikke strøm for den var veldig dyr, ca 1 dollar pr kilowattime. Vi valgte å holde kjeft om de “høye” prisene vi har i Norge…..

Videre gikk sykkelturen rundt resten av øya og etter en veldig kort time var vi tilbake ved ferja. Med forrige sykkeltur og guide friskt i minnet, ble denne turen til sammenligning svært kort og kjip. På fastlandet ble syklene demontert og inn i bilen bar det med både sykler og oss med kurs mot S21 som er et tidligere tortursted.
Stedet ble beordret opprettet av Pol Pot i april 1975.  Det var her den “Røde Khmer” torturerte de intellektuelle, agenter, spioner og andre som lederen Pol Pot følte seg truet av. Han hadde helt paranoia og var redd at smarte folk skulle finne på å forsøke å ta makten fra han, så han mente det var best å tømme de for informasjon ved tortur og om de ikke døde av torturen så ble de sendt videre til et annet sted hvor de ble drept. Alle som var noe eller hadde noe form for utdannelse mente han at kunne være en trussel mot han selv, så de måtte bort.

Det ble i årene fra 1975 – 1978 torturert og drept ca 20.000 mennesker her. Av disse var det bare syv som overlevde. Disse hadde type “vaktmester-jobber”, noen av de rakk de ikke kille, samt at en av de var veldig flink til å male og lederen for torturfengslet likte bildene hans. Denne mannen, Bou Meng, var der idag og vi fikk hilse på han og kjøpte boka hans som han signerte.

Etter en rusletur på området med mye grusomme bilder av fangene, før og etter tortur, tok guiden oss til en hyggelig restaurant. Vi klarte denne gangen å overtale han til å spise sammen med oss og vi hadde en fin lunsj/middag. Eva-Christine spiste en kylling-nuddel-egg-greie og jeg lot guiden anbefale noe som jeg ikke ante hva var. Det smakte godt og det hele kom på rett under 20 dollars.

Neste stopp på turen var “the Killing fields”. Vi besøkte ett av de mange “killing fields” i Kambodsja. Det er stedet fangene ble sendt etter at de hadde overlevd torturen. Her kunne det komme hundrevis fanger hver dag som skulle drepes. Killingen ble utført på natterstid og likene ble lagt i massegraver. Metodene de brukte var mange, den som er interessert får google litt…  De har gravd opp 86 av langt over 100 massegraver og funnet nesten 9000 lik på bare det stedet der vi var. På grunn av regn og vanlig bevegelser i jordmasser, kommer det nesten daglig til syne nye benrester og tenner fra massegravene. Vi gikk rundt på området og fikk se skjelettrester som stakk opp fra bakken og rester fra klærne de hadde på seg når de ble begravet. Dette er jo ikke så lenge siden.

Til venstre ser vi benrester fra lik. Dette er rester som har kommet opp til syne de siste dagene og de ble da lagt på en samleboks de hadde stående der. Til høyre synes en del av et bein å komme til syne. (Den store hvite saken en en rot…)

På bildet til høyre ser vi et minnesmerke. Inne i denne har de samlet opp rester av likene. Lass på lass med hodeskaller kunne sees inn vinduene.

Herfra gikk turen tilbake til hotellet og den guidede turen var over. Det har idag vært utrolig varmt, noe Eva-Christine fikk merke. Ganske svimmel var hun en periode midt på dagen, men etter litt avslapping i skyggen og kaldt vann over hodet gikk det bedre igjen.

Vi tok en dusj og slappet av på hotellet før vi gikk ut og så mørket komme. Det var også en gjeng med lokale helter som drev med aerobic på elvepromenaden som går utenfor hotellet i begge retninger.

Til venstre sees elvepromenaden utenfor hotellet. Til høyre ser vi en munk som tar bilde med sin ipad.. Eplene har tydeligvis funnet veien til templene også.

Det ble et veldig spesielt lys ikveld.

Middag tok vi idag på en enkel måte, pizza og pasta på en restaurant like borti gata. Ikke ukjent oss.

I skrivende stund er klokken snart 21.30 her i Kambodsja (vi ligger jo 5 timer foran Norge) og vi merker det har vært en slitsom dag. En kort uke gjenstår av vår bryllupsreise og vi gleder oss til fortsettelsen.

Takk igjen for alle kommentarer, håper mange fortsatt følger oss på vårt eventyr i Asia Smile

Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

3 svar til Tempel, sykkeltur og tortur..

Det er stengt for kommentarer.