Museum og tempelraid i Hanoi

Vi våknet idag sånn passe uthvilte og forsøkte etter beste evne å nyte en begredelig frokost i den samme dystre restauranten vi spiste på igår. Det er et mørkt og trist kjellerlokale på hotellet som ikke er særlig innbydende.
Delvis mette møtte vi vår guide i resepsjonen klokka 9 og la ut på tur. Sjåføren var også på plass og med fulle vannflasker og en temperatur på bare 28 grader så vi frem til en innholdsrik dag.

Første stopp var mosoleum av den gamle presidenten deres, Ho Chi Minh. Denne mannens døde kropp har de lagt i et glassmonter og er en attraksjon både for turister og de som bor her. Skoleklasser og hvermansen ville inn og se. Kamera var ikke lov der inne, så ingen bilder… De passet godt på denne døde kroppen med bevæpnede vakter og metalldetektor som på flyplassen for å komme inn. Vi gikk også en runde på området og så på steder der han hadde bodd.

Her står vi utenfor huset der Ho Chi Minh ligger til utstilling. Til høyre er vi utenfor presidentpalasset.

Han hadde tre biler.. Og et eget lite tempel der han pleide å be.

Neste stopp var “Vietnam Museum of Ethnology”.  Det er 54 etniske grupper i Vietnam. Her fikk vi se hvordan vietnamesere bor rundt omkring i landet. De hadde bygd opp kopier av husene og endel informasjon om hvordan hverdagen er. I mange av husene bor det flere generasjoner og de fleste har et “secret room” hvor svigerdattera bor….

Bildet til venstre: Eva-Christine poserer foran en sykkel som er lesset opp med fiskeredskaper. Slik kan det se ut når de kommer syklende i gata.
Til høyre: Dette er innsiden av et bolighus et sted i Vietnam. Dette huset som er veldig langt. Her kan det bo fire generasjoner. Dette er ikke fra gammelt av, de bor slik idag noen steder.

Herfra dro vi til en av byens fineste restauranter for lunch. Iallefall er det hva som står i vårt program. Vi fikk en kremet suppe til forrett, springrolls, fisk og kyllingrett med nudler, svinekjøtt med ris og en saus, samt frukt til dessert. Alle rettene kom på løpende bånd og iløpet av tre kvarter var det unnagjort.

Så var det tid for tempelbesøk. Inne i det første tempelet vi besøkte sto det en diger statue i bronse som var nesten 4 meter høy og veide 4 tonn.

Herfra var det gangavstand til neste tempel der bønneprosedyren startet når vi kom. Vi deltok ikke. Guiden vår forteller det lille han må fortelle og snakker særdeles dårlig engelsk. Han skjønner sjelden hva vi spør om og vi har store problemer med å skjønne hva han sier. Engelskkunnskapene til vietnameserne er nesten helt fraværende, jevnt over.

Det siste tempelet vi så på var “Temple of Literature” og er fra 1076. Dette var et ganske stort område med fem hager eller avdelinger. Vi trasket raskt igjennom og fikk se det meste som var å se. De hadde sine statuer og skulpturer av smarte menn og konger som ikke måtte glemmes.

Da vi var ferdige her hadde vi endel tid til overs før neste programpost. Siden tempen nå var oppe i 36 grader og jeg begynte med litt hodepine, ba vi om å få slappe av på hotellet frem til neste aktivitet.
En kald dusj, litt drikke og en pille senere var vi klare for “Water Puppet show” som var et stort gjesp. Det var sang og musikk i en hylende tone og figurer som de styrte på stenger i vannet. Et bra show, men vi var nok ikke rette publikum for denne typen underholdning.

Når vi endelig kom ut igjen fra showet, som varte i 45 lange minutter, trasket vi opp og ned noen gater på leting etter middag. På andre siden av gata for hotellet, fant vi en indisk restaurant der Eva-Christine fikk nyte kylling tikka masala og jeg fikk en annen lignende rett som de kalte chicken mashuka. Nan-brød ved siden av. God mat og helt grei betjening.

Nå tar vi livet med ro på hotellrommet og skal nok snart prøve oss på en room-service for å få noe dessert-lignende Smile

Kult med alle som kommenterer. Her er noen kjappe svar:

• Erik: Eva-Christine lider helt klart av aircondition-syken. Mye inn og ut av biler, hus og fly samt en litt for ivrig blåser her en natt har gjort sitt til at vi begge er litt snufsete.
  • Eli: Ryggen min er nesten helt fin. Plages ikke av den lenger. Nakken er litt stiv, men den går seg til. Er vel a/c-symptomer det også…
  • Har ikke sånn wp-admin side med stats, Nina… Har wp installert på egen server så det må jeg nok installere i tillegg hvis jeg vil ha det.
Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

6 svar til Museum og tempelraid i Hanoi

Det er stengt for kommentarer.