Sykkeltur med super guide

Vi var idag litt skeptiske til hvordan dagens planlagte sykkeltur skulle gå. På vei hit til hotellet igår fortalte guiden vår at han ikke kunne være med på turen fordi han skulle i to brylluper… Men dette viste seg å ikke bli noe problem.

Etter en bedre frokost møtte vi en hyggelig ung dame i resepsjonen. Hun fikk oss inn i en bil og fulgte selv etter på sin moped. Vi ble kjørt til kontoret til et sykkelturselskap som vi var booket inn hos.
IMG_0393 ;IMG_0405
Eva-Christine tester sykkel og på bildet til høyre er båten vi tok.

Guiden ordnet sykler til oss og vi tråkket avsted til en liten fergekai for å ta ferga over til en øy som vi skulle sykle rundt på. Vi fikk god kontakt med vår guide som viste seg å være veldig hyggelig, søt og utadvendt.
Første stopp var på et lite båtbyggeri der vi fikk vite at det tok ca 2 måneder å bygge en middels fiskebåt og litt om hvordan det ble gjort.

Vi fikk også se en liten rund båt som de også brukte til fiske. Den så ut som en kurv og var flettet sammen av tre og gjort vanntett av kumøkk. Tidligere hadde myndighetene bestemt at det skulle være skatt på båter. Siden dette er en kurv og ikke en båt, kom de unna skatten.

Neste stopp var hos en kar som satt og lagde figurer og dekorasjoner av skjell fra sjøen. Han lagde de utroligste små ting. Neste stopp var på en liten isfabrikk. De lagde isblokker som de delte opp til mindre biter som lokalbefolkningen brukte til å avkjøle sitt drikkevann. Resten solgte de videre til hoteller og resorter på land. Siden deres gjester ville blitt syke om de fikk denne isen, ble den stort sett brukt til å kjøle ned badebassenger.

Videre syklet vi forbi flere rismarker, en buffalo med barn (som vi ikke skulle spøke med) og også en kirkegård for falne helter under krigen. Her lå også moren deres ved siden av. Pappan var det ikke så farlig med… Ingen ante hvor han var. Også en mursteinsfabrikk var vi innom. Der fikk vi se hvordan de lager mursteiner. Prisen på en murstein er ca 1000 dong.

Etter dette hadde vi en stopp for litt drikke og frukt ved en liten butikk. Derfra gikk vi ned til elven for å teste en basket-boat, altså en sånn rund båt. Siden den ikke har noen kanter er det umulig å padle den på tradisjonelt vis. Vi lærte en teknikk og fikk prøve, vi klarte oss bra begge to Smile

Gjennom turen på øya fikk vi også se hvordan de lager tepper helt fra stråets begynnelse, til tørking og farging i sola, til veving og det ferdige produkt. Herfra syklet vi videre over en flytende bro som var privateid og som vi selvsagt måtte betale for å krysse, guiden ordnet dette… ; Så var det tid for en deilig lunch. En kylling og ris-rett laget av lokale folk som var noe inngiftet familie for sjefen for turselskapet. Morro var det å se hvordan de bor og hvordan de lever, samt å få spise hos dem. Vi fikk også se i huset deres og blant annet se blomstervaser som egentlig var bomber fra krigen. Området der ute hadde blitt teppebombet under krigen for å drepe alle der. Det klarte de selvsagt ikke, for vietnameserne hadde gravd huler og bomberom de kunne gjemme seg i.

Vi var etterpå innom en teppemaker for å se hvordan de vevde tepper. Der satt mann og kone på gulvet og mannen var designeren og dyttet inn stråene med passende farger mens kona presset sammen. Mannen hadde fått seg et lite sår på fingeren som han hadde tullet noe greier rundt. Jeg ga ham et plaster som jeg hadde i baggen og guiden satte det på han.. Virket fornøyd da Smile

Vi syklet så videre til en båt som tok oss tilbake til utgangspunktet. Her ble vi sittende og snakke med guiden vår og ble enige om å møtes til middag senere ikveld. Tilbake på kontoret ga vi henne en million dong (ca 280kr) som takk for god service og guiding, så får vi se om hun stiller opp til den planlagte middagen der hun skulle vise oss en god restaurant ikveld.

Akkurat nå koser vi oss i sola og i bassenget. Har fått servert shrimptoast og vietnamesiske pannekaker pluss litt å drikke ved bassengkanten. Vi satt egentlig utenfor rommet vårt, men det er jo helt ved bassenget så det blir samme sak… ; Det begynner å bli lav sol nå, klokka er litt over 17 så snart er det mørkt.

Nå er vi tilbake på hotellet etter en kjempeopplevelse sammen med guiden fra sykkelturen. Vi tok en taxi til byen (60.000 dong, betalte 100.000 og ba han beholde resten) og møtte guide-jenta på avtalt sted. Middagen hun tok oss med på var på en bakgate-restaurant som vi aldri ville funnet på egen hånd. Her satt du deg bare ned, ingen meny eller noe, de bare serverte det de hadde.

Det var ris-papir som vi la kjøtt og salat inni, rullet sammen og dyppet i noe saus de satte fram. Var som en veldig enkel taco, men kjempegodt. Gris, kylling og reker i forskjellige versjoner. Vi hadde ikke helt teken på å lage slike ruller, ; så guiden vår ordnet opp for oss så vi ble mette. Etterå gikk vi til en iskrem-sjappe og inntok en kule is hver. Vi fikk snakket mye og hørt hennes historier fra oppvekst med en litt voldelig far og en mor som ikke viste så mye kjærlighet for sine barn. Vi forsøkte å forklare henne litt om Norge, men tror ikke hun skjønte så mye. Vi fikk høre at hun med pengene hun fikk av oss tidligere hadde fått betalt rommet hun bodde på og at de kom veldig godt med. Dette gledet oss, så vi ga henne 500.000 til… Det fortjente hun.

En herlig og spennende dag har vi hatt idag, mye takket være denne fantastiske guiden.

Ha en herlig dag..

Klem fra de nygifte.

Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Sykkeltur med super guide

Det er stengt for kommentarer.