Vandring langs levadaer

Idag startet dagen med en veldig bra frokost her på hotellet. Rikelig med utvalg og betjeningen var ivrige etter å rydde. Siden vi idag skulle ut på tur, måtte i ha med oss mat til turen. Vi hadde håpet det gikk an å kjøpe med seg en matpakke fra hotellet, men så heldige var vi ikke. Vi snek med oss et par rundstykker og bananer.

Litt etter kl 9 ble vi hentet og så bar det avsted oppover de mange bakkene. Sjåføren fortalte litt om det vi så langs veien. Vi stoppet på en kafe der vi kunne ta det siste dobesøket før vi entret skogen. Men det ble ikke noe tur der vi egentlig skulle gå. Det blåste og regnet bøtter, så guidene kunne ikke ta oss med ut i skogen. Kanskje like greit, det ville ikke blitt noen hyggelig tur. Som en backup-plan kjørte de oss til et annet sted bare en snau halvtime unna. Der var været langt bedre. Det ble en tur langs levadaer som er et vann-renne system de bruker for å frakte vann rundt til terrassene/gårdene.

IMG_4915IMG_4922IMG_4932IMG_4934

Det begynte da de første menneskene kom hit tidlig på 1400 tallet. De håpet på regn, men skjønte etterhver at det ble for mye å håpe på, så de måtte lage et system for å transportere vannet rundt på øya. I 1456 slo to rike familier seg sammen og lagde den først levadaen. Fram til 1875 var det bare de rike som hadde dette systemet. Fra da gikk myndigheten inn og hjalp til slik at dette også ble tilgjengelig for hvermansen.

IMG_4917På Madeira har de mer enn 2.200km med levadaer. Den lengste er litt over 100km lang. Siden terrenget her er meget kupert, går det frem og tilbake og slynger seg innimellom åser og fjell satt i system. Det selges vann fra levadaene. Kjøperne betaler for en viss tid med vann til sitt gårdsbruk. De har da sin egen tappe-kanal fra levadaen som åpnes i så mange minutter de har betalt for. De får vann hver 10. dag som de da må samle opp så de har til neste forsyning.

Guiden vi hadde på turen var en artig skrue som fortalte mye skrøner som inneholdt noe sannhet. En veldig trivelig fyr som tok oss med på en 13km lang tur.

IMG_4919 IMG_4920
Her har de bygget hus i bratte fjellskrenter med bratte trapper opp mellom husene.

Mye utsikt langs fjellene her.

Blomster vi ikke ser så mye av i heimen.

Her gror julestjernene på store busker.

Her har vi møtt på en av gamlegutta som har bodd her lenge og dyrker sin mark på strevsomt vis…

Katter møtte vi på flere av. Mye kattunger. Denne var en voksen pus som ventet på oss der turen tok slutt. Det er også mange hunder her, men ikke så mange å se langs veiene. De bare høres. Tror ikke det er så mange som går tur med hunden sin…

Vi ble kjørt tilbake til hotellet og tok oss en liten hvil før vi satt oss i bilen og kjørte til en naboby som het Camara de Lobos. Vi tuslet litt rundt her og så oss om. Trange gater og bratte bakker. De hadde også endel båter her med flere på land enn på vannet. Vi fant oss en restaurant og fikk oss en god middag. Vi spiste grillspyd som de kaller Espetada. Vi tok en med okse og en med kyllingkjøtt. Retten bli beskrevet som øyas spesielle form for grillspyd som består av kjøtt krydret med hvitløk, laubærblad og grovt salt og grilles over åpen ild. Dette var veldig godt. Ved siden av fikk vi altfor mye annet.. Salat, pommes frites, mais og hvitløksbrød. Igjen, altfor mye mat for to personer.

IMG_3808IMG_3809IMG_3810

Vi kjørte tilbake til hotellet her vi nå er. Klokken er i skrivende stund 21.30 og alt tilsier at det blir en tidlig kveld idag.

Dette innlegget ble publisert i Madeira 2015. Bokmerk permalenken.

3 svar til Vandring langs levadaer

Det er stengt for kommentarer.