Mijas Pueblo

Nok en varm og innholdsrik dag for oss her sør i Spania. Vi begynte dagen med en god frokost før vi tok bilen med på tur til Mijas Pueblo.

IMG_1606 IMG_1608

IMG_1609 IMG_1612

Dette er en liten by som ligger en halvtimes kjøring fra her vi bor. Byen hadde vi fått anbefalt å besøke fra flere hold og det forsto vi etterhvert som vi trasket innover i de smale gatene og små torg åpnet seg.

IMG_1622 IMG_1626

Eseler ble brukt som ridedyr og trekkdyr til taxi-vogner. Her sto de på rad og rekke og ventet på oppdrag.

Santuario de la Virgen de la Peña er Mijas skytshelgen. Tempelet ble hugget direkte ut av en klippe i 1548 av en munk.

Det bor mange spanjoler i denne byen og det var også endel turister. Det var et stykke oppi fjellsiden så utsikten var upåklagelig.

Vi gikk også inn på en tyrefekterstadion og så litt historie om hvordan det hadde gått til.

IMG_1666 IMG_1665

Varmt var det også idag. Litt over 30 grader merkes på kroppen, så når bilturen endte hjemme igjen var det godt med et bad i bassenget. Og apropos bassenget. Hva er det med folk som ikke klarer å spyle av kroppen før de hoppet uti? Det står skilt og det er flere dusjer, men de bare jumper uti. Unge som gamle. Idag tok det kaka når en av våre naboer kom med jentungen for å bade. Det første de gjorde var å spraye og smøre seg godt inn med solkrem. Jentungen smurte pappan sin godt inn på ryggen og resten av kroppen klarte han selv. Fra han var ferdig smurt til han hoppet i bassenget tok det kanskje 40 sekunder… Utrolig smart fyr.

Vi tok en dusj og en powernap på meg, mens fruen leste på kindelen sin, før vi ruslet nedover mot byen. Da så vi at det store tivoliet som de har rigget opp her hadde åpnet. Vi trodde de holdt på å rigge det ned igår, men neida… Nå var det i full drift og folk kom strømmende til. Masse biler overalt og politi som dirigerte. Tydeligvis er det en eller annen merkedag i Spania idag. Nede i byen var det en parade med trompetmusikk, trommer og folk med kostymer.

IMG_1682 IMG_1683

IMG_1686 IMG_1689

Vi fant oss etterhvert en indisk restaurant og koste oss med chicken tandoori og chicken pinnapple samt nanbrød, ris og raita.

På hjemturen gikk vi innom tivoliet og du verden for et tivoli. Her var det alt fra spøkelseshus, radiobiler og masse karuseller til boder med spill og premier til digre telt med matservering. Det var også noen scener som de antagelig skal ha noe underholdning på en eller annen gang. Mon tro hva som venter der nede i morgen.

Da vi hadde sett oss lei gikk vi tilbake til leiligheten for å konstatere at tivoliet ikke er langt nok unna…  Mye bråk derfra.

Dette innlegget ble publisert i Spania 2018. Bokmerk permalenken.