Tempelsafari i Siem Reap

Helt siden vi startet ferien har vi ønsket oss noen gode senger og passende puter. Nattens madrasser var hakket mykere enn i Hanoi, og det vil si litt mykere enn forsvarets liggeunderlag. Puter store som fjell ble også her byttet ut med pynteputene fra den falske skinnsofaen.  Og også her står airconditionen plassert over senga, så du må ligge i litt vind. Alternativet å skru den av er ikke vurdert.

Vi kom oss gjennom natten og begynte morgenstellet. Den fancy honeymoon suiten overrasket med flislagt badekar, men du må sitte og dusje og holde dusjhodet med egne hender. Forheng har vi ikke sett noe til.

Frokosten besto av noen valg. Eva-Christine gikk for en american breakfast med egg og bacon og jeg for en annen frokost. Jeg tok feil….  Pannekaker fikk vi begge, så noe matnyttig ble det.

Klokka 09 møtte vi guiden og hennes sjåfør i en Camry. Virker som Toyota kjører Camry som modellvalg her fortsatt. Ingen Avensis, Yaris eller Auris… Bare Camry, Corolla og Hilux pluss endel andre modeller vi ikke har hjemme.
I retning mot Angkor Wat snakket vi litt om trafikken her i landet og om antall drepte som hadde gått ned etter at hjelmpåbud kom. Guiden sa også at 96% av alle motorsykkelførerne kjører uten lappen, til tross for at det tar 3-5 dager og 20 dollar å skaffe seg denne.

Vi kom omsider fram og etter å ha blitt foreviget på adgangsbevis og utstyrt med vannflasker, begynte trasketuren rundt omkring på tempelområdet. Her var det mye å se og mange motiver som ble fotografert.

IMG_0842IMG_0856IMG_0884
Vegger og stolper var dekorert med steinutskjæringer til minste detalj.

Til tross for nyladet batteri i kameraet, fikk jeg for første gang se nytten av å ha et ekstra batteri i lomma idag.
Vi besøkte templer på rekke og rad; Ta Prohm Temple og Bayon temple og vi var også innom Banteay Kdel og Srah Srang samt Terrace of the Elephants og Terrace of the Leper King. Mye mektige bygg med en utrolig detaljrikdom.

Her klår jeg på puppene til en kvinnelig utskjæring. Dette skulle bety lykke, så da er det vel greit? Bildet til høyre er av guiden vår. Jeg har ikke klådd på henne! Hun er godt påkledd i frykt for å bli brun(ere). Mørke jenter vil jo helst være hvite, så de kler seg godt for å holde solstrålene unna huden.

Her er trappa opp til kongen og familiens private sted. Til venstre er den opprinnelige trappa og var veldig bratt. Den er laget så bratt for at man skulle bøye seg fremover når du gikk opp, dette for å vise respekt. Ned igjen måtte du også gå baklengs og også vise respekt… På bildet til høyre er trappa vi gikk opp, respektløse som vi er. Den var bratt den også…

Guiden la ut om alt hun kunne, men jeg skjønner ikke stort av det hun sier. Skrev igår at hun snakket greit engelsk, men det har gått over. Eva-Christine har derimot funnet en måte og forstå henne på så damene har tatt seg av snakkingen mens jeg har stått for fotografering. En arbeidsfordeling jeg ikke har noen problemer med.

IMG_0914IMG_0942IMG_0929IMG_0939

Innimellom dette rakk vi også lunsj på en lokal restaurant med aircondition. Guiden anbefalte oss en lokal rett som hette Amok. Amok med fisk og Amok med kylling tok vi. Det ble servert med ris og hovedretten var lagt i en kokosnøtt-bolle med lokk. Dette var ingen stor høydare, men vi prøvde iallefall.

På bildet til høyre er det kanskje noen som kjenner seg igjen? Her har nemlig Angelina Jolie vært og spilt inn noen scener til  “Tomb Raider” filmen.

Vi ble kjørt tilbake til hotellet og det tok ikke mange minuttene før vi entret bassenget og fikk oss en avkjølende stund der. Vi ble avkjølt bare vi var oppi lenge nok. Vi fikk også en herlig smoothie servert på bassengkanten, samt chips til Eva-Christine og en bruschetta til meg. Vi har det fint på tur…

IMG_1029IMG_1035IMG_1037IMG_1043

Etter litt tv-titting, skrevet denne blogginnlegget og en liten tur med kameraet rundt hotellet, tok vi middag sånn ved 20-tiden. Var ikke kjempesultne, men en spaghetti carbonara og bolognese klarte vi. Bevilget oss dessert også idag, en kule is til Eva-Christine og jeg dro på med en deilig sjokolade fondant. Fantastisk stor….

Photo 20 15 17 18.08.12
Min dessert. Sjokolade fondant med pasjonsfrukt. Ser det ut som noe annet?

Slik ser det ut fra gata. De har enkle regler her.

Nå er det snart på tide å finne benkeplata vi sover på. Eva-Christine har allerede ligget på den og lest i en bok en stund med lommelykt som leselys. Det er stor mangel på lys her i suiten vår. I motsetning til rommet vi hadde i Hoi An, er det her lys i hjørnet vi kan kalle badet. Så er det også nesten eneste lyset som er her. Noen kjipe spotter har de, men der står det led-spotter som nesten ikke lyser i det hele tatt…

Nattinatt fra to på tur.

Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

5 svar til Tempelsafari i Siem Reap

Det er stengt for kommentarer.