Storbytur med og uten guide

Idag startet vi opp dagen med frokostbuffet på hotellets frokostrestaurant i 5. etasje. Der var det bemannet eggerøre-stasjon og mye mat vi ikke skjønte noe av. Delvis mette møtte vi vår hyggelige guide i resepsjonen, bare 4 minutter for sent… Det tar sin tid om morran vettu.

Vel avgårde i bilen var første stopp på presidentpalasset. Et stort og flott palass med rom til ethvert formål. Utenfor sto det to tankser, en kinesisk og en russisk. De hadde braset gjennom muren rundt palasset uten å møte noe særlig motstand. Presidenten som da satt ved makten hadde sitter der i 25 timer og overga seg… De interesserte får google litt.

IMG_0110IMG_0115IMG_0118IMG_0120IMG_0132IMG_0136
Et helikopter er kjekt å ha stående. Bildet til høyre viser utsikten fra taket. Da dette ble bygget, ca 1960, var dette det høyeste huset og ingen fikk bygge høyere. De røde ringene foran helikopteret viser hvor bombene traff da palasset ble bombet i 75.

Videre gikk ferden til en kirke, nærmere bestemt “Red brick Catholic cathederal of Notre-Dame” og deretter var vi innom hovedpostkontoret. Begge disse bygningene, og mange fler, er bygget av franskmennene som var i Vietnam i en hundreårs periode en gang på 18-hundre tallet.

Herfra dro vi rett på et marked, binh thay market. En av de store markedene i China Town der det var ekstremt mye krimskrams. Man kom hit for å hente i store kvanta det man skulle selge i egen butikk. Vi skjønner ikke helt hvordan de klarer å holder oversikt, for det var veldig trangt og stappfullt overalt. Det var digert. Vi gikk og gikk uten å finne noe system på noe som helst. Også mat solgte de, ferkt kjøtt og fisk. Luktet ikke bra, blir sikkert bra etter steking og masse krydder.

Det er bare helt sykt mange motorbikes her. Bildet er tatt foran markedet og du skal ha litt erfaring for å ta med deg en bike ut herfra. Det er TRANGT!!
De vet å utnytte plassen. Både i gatene og på mopedene..

Til sist var vi innom et kinesisk tempel, Thien hau temple. Her var det mye røkelse og et system med at man skrev sine bønner på strimler og også hvor mye du hadde donert til templet. Skulle vel da tro at mulighetene for bønnesvar øker etter hvor mye du har donert… Vi testet ikke. Vi fikk jo alt vi ønsket oss i helgen som var Smile

Bildet til venstre viser utenfor templet. Til høyre sees vår guide og strimler med bønner.

Den guidede turen var etter dette over og vi fant veien til hotellrommet der vi knasket litt på en briks og snickers. Må vel også innrømmet at det ble en strekk på senga, før vi entret en lunch-restaurant noe senere. Pasta til meg, burger til Eva-Christine. Morro med noe nytt Smile with tongue out

Vi hadde oss så en utvidet rusletur der vi prøvde oss på noen gater litt utenom storveiene og havnet også innom en aktivitetsplass der innbyggerne i byen holdt på med ballspill av ymse slag. Det er folk og mopeder overalt. Mopedene stues sammen etter alle kunstens regler på fortauene. Ikke sjelden man må gå uti gata fordi fortauene er fulle av mopper. De som driver butikk her bor som regel bak eller over butikken sin. Virker som de aldri stenger. Alt er åpent hele tiden og alle er på farten hele tiden. Når du skal krysse en vei, er det bare å tusle ut. Du kan ikke vente på at det skal bli klart, for det skjer ikke. Når du begynner å gå ut i veien merker du at mopedene svinger litt unna og det blir liksom en vei til deg på en rar måte. Samme gjelder for bilene. De bare kjører rolig ut og så blir det plass. Ingen som viker. Alle er inneforstått med at det er sånn det fungerer og de krasjes lite, underlig nok. Nå er vel alle redde for bilene sine for det er status og veldig dyrt å ha bil her. Ca 100% skatt på bilen. En moped får du fra 800 us-dollars. Så det er liten tvil om at myndighetene vil ha folket på mopeder og ikke i hver sin bil.

Nå er det kvelden her i Ho Chi Minh. Vi har nettopp kommet tilbake fra en middag som vi idag inntok på en liten bakgårdsrestaurant som vi hadde håpet skulle ha litt lokal mat. Så heldige var vi ikke og endte opp med fisk til Eva-Christine og en pasta-rett til Eskil. Jadda, vi vet å få oss en kulinarisk opplevelse..
På vei hjem lot vi oss friste til litt massasje hos noen små lette damer ved siden av hotellet. Eva-Christine fikk fotmassasje, mens jeg fikk rygg og nakke. Hun tråkket ikke på meg, men hun masserte ryggen med knærne.. Jeg lå med hodet ned og så ikke noe, men hun var nok litt akrobatisk…

Snart elleve har klokka blitt og i forsøk på å finne en passende døgnrytme, prøver vi å legge oss nå. Vi ligger jo 5 timer foran dere i Norge, så vi er litt døgnville fortsatt.

Bildet til venstre viser hotellet vi bor på. Bildet til høyre er min maskott som er med på turen og har blitt dekorert med coursagen som jeg hadde på meg i bryllupet. Som dere kan se er den blitt litt vissen, så det betyr vel at vi har vært gift en stund….

Ha en fin kveld.

Klem fra oss

Dette innlegget ble publisert i Bryllupsreisen 2012. Bokmerk permalenken.

4 svar til Storbytur med og uten guide

Det er stengt for kommentarer.