Biltur til Nonnenes dal

Idag hadde vi ingen vekkeklokke på. Ikke det at vi trenger det, for vi våkner tidlig av tidligere nevnte årsaker.
Hva er positivt med senga her, spurte fruen.  – At vi kommer oss opp om morran svarte jeg. Hun mente at vi satte enda større pris på den gode senga hjemme… Jaja, nok om senga for nå.

Med en god mengde frokost i magen, pakket vi med oss litt stasj og forsvant avgårde med Clio’en. Ut på motorveien i retning Nonnenes dal og Eira do Serrado som er et utsiktspunkt på 1095 meters høyde. Veien opp hit var smal og svingete, men bak en buss følte vi oss trygge.

Noen vanvittige fjellformasjoner som vanskelig kan fotograferes. Legg merke til skyene som pakker inn litt av fjellet i bakgrunnen.

Etter en kort vandring her oppe kjørte vi litt nedover igjen og fulgte skilt mot Pico do Arieiro som er den samme fjelltoppen vi forsøkte å gå tur fra igår. Veien hit var av god kvalitet, men var smal og svingete og et par steder veldig bratt. Idag var været langt bedre og hadde det vært tur-dag idag hadde vi nok gått. Uansett fikk vi sett hvordan vinden og været tar tak her oppe på over 1800 meters høyde. Også morro å se ned på skydekket.
IMG_5249IMG_5244IMG_5245IMG_5243
Her kom skyene forbi oss og åpnet og lukket landskapet. Vi måtte stå der en liten stund for å få tatt disse bildene. I det ene sekund var det klart og i neste var det tykk tåke så man ikke så noe som helst. Det var bare såvidt jeg rakk å ta opp kameraet for hver gang det klarnet.

Vi kjørte videre nedover og østover på øya og endte etterhvert opp på et lite sted som jeg tror hette Camacha. Her fant vi oss en restaurant som var helt tom. De hadde panoramautsikt så her var det nesten litt hjemmekoslig. En dame sa de var åpnet, så vi satte oss ned og fikk en meny. De hadde spaghetti bolognese, så da var valget enkelt.
Vi har fortsatt ikke spist et sted der vi har klart å spise opp maten vi har fått. Det er gedigne porsoner og de lurer ofte på om vi ikke likte maten til tross for at vi er stappmette…

Vi tok en kort spasertur her, men likte oss ikke noe særlig så vi kjørte raskt videre. Skal sies at det her ble kjøpt en liten bursdagsgave til en eller annen der hjemme.

Vi kjørte tilbake til hotellet og tok det rolig en liten stund før vi vandret gatelangs ned til Funchal for å shoppe litt. Det var mye stengte butikker, men kjøpesenterne hadde åpent. Vi fant også dagens middag på intet dårligere enn Pizza Hut. Det var en pizza med altfor mye ost, ellers bra. Høydepunktet var nok desserten her. Så til ære for Gina-Elisabeth slet vi i oss denne desserten:
Varm kakedeig med en kule is og sjokoladesaus. yumm yumm….

Blomster og andre kjente firmanavn. Noen som ser noe de kjenner?

IMG_5264IMG_5266IMG_5268

Noen kommer og  noen går. De store cruise-skipene går ut og inn. Denne er den største vi har sett sålangt.

Vi trasket tilbake til hotellet med skyhøyt blodsukker og nesten litt kvalme. På veien var vi innom en matbutikk og kjøpte med oss litt for morgendagens tur som skal skje på hesteryggen. Mer om det i morgen.

Store klemme fra oss på Madeira.

Dette innlegget ble publisert i Madeira 2015. Bokmerk permalenken.

3 svar til Biltur til Nonnenes dal

Det er stengt for kommentarer.