Dag 6 – Rondane nasjonalpark

Idag, på bursdagen til bror Ingar, har vi nytt en fin dag her i Rondane Nasjonalpark. Fantastisk flott natur og vi har vært heldige med været. Før vi reiste på denne ferieturen vurderte vi å utsette hele turen på grunn av det dårlige været som yr meldte om. Vel, de tok veldig feil…

Vi startet dagen med deilig frokost her på Smuksjøseter. Det var meldt mye regn idag, men vi bestemte oss for likevel tilbringe hele dagen utendørd. Vi har da turtøy som holder vannet på utsiden.

Litt surt og trekkfullt var det. Rundt fem til seks grader og endel vind. Vi satte kursen mot Peer Gynt hytta som ligger ca 4km fra Smuksjøseter. Terrenget er enkelt og lite stigninger sammenlignet med det vi har gått i på de siste turene.

Stilige bekker og små elver har gravd seg ned.

Peer Gynt hytta. Legg merke til vimpelen som henger rett ned. Utrolig nok var det vindstille her til tross for at det blåste til tider kraftig like ved.

Meg og bikkja på vei fra Peer Gynt hytta. Vi var på forhånd advart mot grisedyre vaffler her (45,- pr plate), så vi tok ikke bryet med å stikke innom.

Her måtte vi vasse litt for å komme over. Kjekt med staver her.

I kjent stil ble det lunsj i det fri også idag. En boks med trøndersodd smakte fortreffelig. Fönix har ikke uventet funnet seg en plass like ved primusen.

Bare å pakke seg inn når man skal sitte stille i litt kald vind. Dette var en liten forsmak på høst.

Fantastisk terreng. Og best av alt: Flått-fritt

Dagens tur ble på 13,5 km. Det var en fin tur og det var godt med en dusj og middag når vi kom tilbake.

Fönix har også fått seg en porsjon med mat og slapper av etter beste evne. Han er tydelig sliten nå etter disse feriedagene.

Idag fikk vi blomkålsuppe til forrett og en slags steik med tilbehør til hovedrett. Desserten var friske multer med krem og pudding.

I morgen kjører vi hjemover. Ruta er ikke helt spikret enda, men vi skal nok få sett noe på veien hjem også.

Dette innlegget ble publisert i Norgesferie 2015. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Dag 6 – Rondane nasjonalpark

Det er stengt for kommentarer.