Dag 4 – En dag i Geiranger

Idag våknet vi til et praktfullt syn ut av vinduene i hytta. Strålende sol fra nesten skyfri himmel.  Det ble ingen svømmetur eller fancy hotellfrokost idag. Vi spiste polarbrød med nugatti og syltetøy, før vi pakket oss sammen og gikk avsted på en tur oppover i fjellet.

Kamera på selvutløser fra gelenderet på hytta.

Turalternativene var mange, så vi valgte en middels tøff tur opp til Grindalsetra. Veien dit begynte med traktorvei og endte opp i stier med stein og gress. Det var ikke flust av flate partier her. Det gikk oppover og oppover og om musklene ikke hadde fått kjørt seg før denne turen, så fikk de litt å jobbe med nå. Mange flotte landskapsmotiver viste seg på turen oppover. Det ble mer enn en fotopause.

Fruen blir aldri helt fornøyd med hvordan fjellstøvelen sitter. En god tur starter alltid med noen justeringer.

Vi praktiserer alltid båndtvang nå i den aktuelle perioden…

Omsider kom vi opp til setra og der var det veldig fint. Hit hadde setertausene gått fra gården for å melke kuene, så sov de over her oppe for å melke på nytt morran etter før de bar med seg melken ned igjen til gården. På ettermiddagen gikk de opp igjen for å melke, sove, melke og gå ned igjen. Så sånn gikk no dagan.

Vår tur fortsatte litt bak setra opp til et lite vann. Her blåste det litt for mye, så vi gikk litt ned igjen og fant et passende sted å fyre opp primusen og varme litt spaghetti ala capri.  Det smakte godt her oppe i det fri etter en tung tur opp.

Fönix er stadig like fornøyd når vi har laget oss mat. Han fikk smake på noen pølser.

Veien nedover gikk lettere. Regnet kom når vi var halvveis og det ble litt sleipt i stiene. Her fikk bremsemuskler kjørt seg og det har fruen ikke overraskende klaget litt over. Hun nevner noe om at beina er slitne, uten at hun møter noen stor forståelse annet enn hos Fönix. Sistnevnte er ganske rolig om dagen. Han må nok jobbe litt med evnen til å slappe av når han har mulighet.

Ny båt har ankommet. Hun ble ikke lenge.

Tilbake på hytta ble det mer polarbrød med nugatti og en deilig dusj. Vi slappet litt av før vi satte kursen ned til hovedgata her i Geiranger på jakt etter middag og bensin.

En egen liten skokoladefabrikk har de her i Geiranger. Den måtte vi sjekke ut.

Dagens middag var kalvebryst. Det var ikke brystet til noen liten kalv vi fikk. Rikelig med mat og smaken var meget bra. Utfra prisen tror jeg kanskje vi betalte for hele kalven.

Restauranten het Nordiske Bistro og tilhørte Hotell Geiranger.

Det ble en regntung kveld i Geiranger idag. Så nå blir det nok en tidlig kveld og forsøk på å hente inn nye krefter til morgendagens opplevelser. Da setter vi kursen mot Trollstigen og videre til Høvringen.

Sov godt.

Dette innlegget ble publisert i Norgesferie 2015. Bokmerk permalenken.